Așa se face că pe data de 18 Septembrie 2013, doi senatori PSD-
Gabriela Firea Pandele- soția primarului de Voluntari și Darius Vâlcov- fost
primar Slatina- poate deloc întâmplător, au depus, în Camera Deputaților, o propunere legislativă cu
țintă precisă și articol unic. “Modificarea art.65 din Legea 215/2001 a
administrației publice locale ”.
Modificarea
cerea inițial ca “primarii să-și poată delega
atribuțiile ce îi sunt conferite de lege și alte acte normative viceprimarului,
secretarului unității administrativ teritoriale, conducătorilor structurilor
sau personalului de specialitate, în funcție de competențele ce le revin în
domeniile respective”. Până acum, potrivit vechiului articol 65, primarii,
potrivit legii nu-și puteau delega decât atribuțiile de ofițer de stare civilă și de autoritate tutelară. Așadar, o modificare fundamentală. Acum pot delega
orice atribuție, practic, oricărui angajat.
Cu câteva zile înainte de Marțea Neagră, pe
11 Noiembrie 2013, legea cu articolul unic referitor la primari și delegarea
tuturor atribuțiilor către niște funcționari este adoptată tacit în Camera
Deputaților și intră în dezbaterea Senatului, camera decizională.
Aici însă, este adoptată pe 11 Februarie2014, cu 110 voturi pentru, 15 împotrivă și 6 abțineri. Dar atenție- articolul
referitor la delegarea atribuțiilor primarilor se extinde și la șefii de
Consilii Județene, printr-o modificare făcută în comisia juridică a Senatului,
condusă la acea vreme de senatorul PNL de Mehedinți, Tudor Chiuariu, condamnat
definitiv la trei ani și șase luni de închisoare cu suspendare în dosarul Poșta
Română.
Astfel, legea votată în Senat precizează că și “Președintele
Consiliului Județean poate delega, prin dispoziție, atribuțiile la
vicepreședinți, conducătorilor compartimentelor funcționale sau personalului
din aparatul de specialitate, precum și conducătorilor instituțiilor și
serviciilor publice de interes județean”.
Ce pot delega ei de acum înainte? Toate
atribuțiile. Cui le pot delega? Tot unor functionari publici.
Până acum, și în cazul acesta, legea prevedea în mod clar că atribuțiile președintelui Consiliului Județean nu pot fi delegate decât vicepreședinților, adică tot unor persoane alese. Acum este legiferat acarul Păun, încărcat fiind în mod exclusiv și de toată răspunderea penală, eventuală consecință a acțiunilor sale.
Legea
a fost depusă pe 17 Februarie 2014 la secretarul general al Senatului pentru
exercitarea dreptului de sesizare asupra constituționalității. Nimeni n-a
contestat-o la Curtea Constituțională. A fost promulgată pe 12 Martie 2014 și a
doua zi a fost publicată în Monitorul Oficial. De atunci a intrat în vigoare ca
legea nr. 20/2014. Totul fără nicio consultare publică, fără transparență, învăluit într-un mister total.
Așa se face că de mai bine de o lună, toți
președinții de consilii județene și toți primarii din România își pot delega legal toate atribuțiile pentru care au fost învestiți prin vot de electorat unor
simpli funcționari publici, angajați exclusiv de către ei.
Și aici se devoalează adevărata cheie și întregul scop al
legii. O dată ce în locul tuturor baronilor- primari și șefi de consilii
județene- vor semna numai funcționari publici, pe această categorie competențele
DNA sunt limitate în cazul unor infracțiuni de corupție.
Toată răspunderea penală depinde de
pagubă, de cuantumul mitei sau al folosului necuvenit. Infracțiunile
funcționarilor publici pot intra in competența DNA doar dacă au ca obiect al
infracțiunii bunuri sau sume care sunt echivalentul a peste 10.000 de euro,
indiferent de calitatea persoanei, dacă aceste infracțiuni au cauzat o daună
mai mare de 200.000 de euro sau dacă s-a compromis grav bunul mers al
autorităților/ instituțiilor publice respective.
În rest, DNA nu are competențe
strict pe funcționari publici, ci doar pe combaterea corupției la nivel înalt,
demnitari, membri ai Parlamentului.
Pe scurt, primarii aleși și șefii de consilii
județene – toți aleși de români să conducă – au posibilitatea să nu-și mai
exercite nicio atribuție pentru care au fost votați și vor delega atribuțiile-
semnarea de documente, contracte- unor funcționari angajați de ei. Astfel, în cazul unor infracțiuni de corupție, baronii nu vor mai putea fi cercetați pentru legea le-a dat puterea să nu mai semneze niciun act. Iar
funcționarii publici care vor fi puși să facă toate acestea, vor putea fi cercetați de DNA doar în condițiile restrânse de
mai sus. În rest, totul se va duce spre parchete, dacă se va duce.
Ce sens mai are votul popular când baronii,
de frica DNA, legal nu vor mai face nimic și, tot legal, îi vor pune pe alții să conducă efectiv urbea? - este o întrebare legitimă.
Speră cineva că
funcționarii angajați special de baroni, oameni fidelizați își vor denunța
stăpânii doar din frica de a nu intra la închisoare în cazul unor infracțiuni de corupție? - este un alt semn de întrebare.
Toate anchetele penale se vor îngreuna cu siguranță. Eventualele răspunderi penale pică, în mod evident, pe altcineva. Așa, toată baronimea României s-a imunizat.
Toate anchetele penale se vor îngreuna cu siguranță. Eventualele răspunderi penale pică, în mod evident, pe altcineva. Așa, toată baronimea României s-a imunizat.
Unde a fost Opoziția când a trecut o
asemenea lege de Parlament? Este o altă veche problemă. Din dezbateri, reiese clar faptul că nici măcar nu și-a dat seama despre ce este vorba. Foarte probabil, tot din acest motiv, legea nu a fost contestată nici la Curtea
Constituțională.
Acum, nimeni în legătură cu nimic nu mai poate răspunde.
Important de spus este că totul a fost sesizat, în premieră, acum câteva zile, de
către un ONG.
Hotnews, prin semnătura lui Dan Tapalagă explică astăzi, pe larg, subiectul aducând aminte de acordul semnat de Liviu Dragnea cu Asociația Comunelor, în Septembrie 2013, privind exonerarea de răspundere penală, cu sublinierea extrem de importantă că , dacă nu mai semnează niciun act, "primarul sau șeful CJ nu mai poate fi acuzat de abuz în serviciu, chiar dacă analiza actelor oficiale indică indubitabil încălcarea legii în emiterea unei autorizații, aviz sau procedură de achiziție publică. Practic, aceste modificări protejează primarul sau șeful CJ de anchetele DNA".
Hotnews, prin semnătura lui Dan Tapalagă explică astăzi, pe larg, subiectul aducând aminte de acordul semnat de Liviu Dragnea cu Asociația Comunelor, în Septembrie 2013, privind exonerarea de răspundere penală, cu sublinierea extrem de importantă că , dacă nu mai semnează niciun act, "primarul sau șeful CJ nu mai poate fi acuzat de abuz în serviciu, chiar dacă analiza actelor oficiale indică indubitabil încălcarea legii în emiterea unei autorizații, aviz sau procedură de achiziție publică. Practic, aceste modificări protejează primarul sau șeful CJ de anchetele DNA".
3 comentarii:
Opoziției îi convine ca PSD-ul să facă treaba murdară de care profită și baronii săi. Alt răspuns nu am.
Asta si pentru ca voi, presa, care in mod normal ar trebui sa puteti documenta astfel de lucruri, va concentrati pe a ne face sa "dam click aici".
Ce ma ingrijoreaza pe mine, vis a vis de aceasta Lege e ca, se pare, si Basescu a lasat-o, tacit, sa treaca de orice opreliste i-ar fi putut-o pune. Ar fi trist sa existe un targ pe tema asta, cu PSD-ul. Sper ca Sorina, cu mijloacele care-i stau la indemana, sa urmareasca subiectul si sa fie la fel de necrutatoare ca intotdeauna.
@Paul : nu cred ca chiar aici e cazul sa iei de urechi pe "voi presa"
Sorina a demonstrat ca e cu totul altceva decat "acea presa".
Trimiteți un comentariu