- Cum a "picat" Curtea Constituţională a României pe engleză şi s-a pierdut prin decenii suedeze
Nu numai articolele din Codurile de Procedură Penală ale Slovaciei,
Germaniei, Cehiei, Estoniei, Luxemburgului, Irlandei, Bulgariei, Croaţiei şi
Italiei, sunt fie eronate, fie exemplificate sau alese greşit sau chiar, într-un
caz, inexistente, în decizia nr. 51 din 16 Februarie 2016 a judecătorilor Curţii
Constituţionale, ci şi ambele capitole oferite drept model din Codul de
Procedură Penală al Suediei pentru susţinerea argumentaţiei de neconstituţionalitate.
Codul de Procedură Penală al Suediei, promulgat în
1942, intrat în vigoare în 1948, completat cu amendamente şi reintrat în vigoare din 1999 şi până în Ianuarie 2016, deşi în capitolul 23, secţiunea 3, indicată ca un alt exemplu de Curtea Constituţională a României, nu se referă la punerea în
executare a mandatelor de supraveghere tehnică ci la ancheta preliminară în
ansamblul ei, spune cine poate decide declanşarea cercetării penale în Suedia.
Astfel, Codul de Procedură Penală Suedez, în varianta actuală şi originală,
cea suedeză, din 1 Ianuarie 2016 ( şi în traducerea originalului de jos) aflată pe siteul Parlamentului (click Cod Procedură Penală suedeză Parlament Suedez), susţine următoarele, în capitolul 23, secţiunea 3:
“Decizia
privind demararea anchetei preliminare
este adoptată fie de autoritatea
poliţienească, fie de serviciul de informaţii,
fie de către procuror. În situaţia
în care ancheta a fost iniţiată de către autoritatea
poliţienească sau de serviciul de
informaţii şi dacă aspectele vizate nu sunt simple, procurorul îşi va asuma
întreaga responsabilitate pentru derularea anchetei, din momentul în care
asupra persoanei vizate planează suspiciuni îndreptăţite în privinţa comiterii
infracţiunii instrumentate.
Procurorul va prelua, totodată, cursul derulării
anchetei în cazul în care, din raţiuni speciale, se impune acest lucru. În
cazul în care ancheta preliminară este condusă de procuror, acesta poate să solicite sprijinul poliţiei sau pe al
serviciului de informaţii pentru a o
pune în aplicare. Procurorul poate, de asemenea, să dispună desemnarea unui
ofiţer de poliţie care să participe, prin activităţi dedicate, la sprijinirea
anchetei preliminare, în situaţiile care impun acest lucru, luând în considerare
natura activităţilor specific. Referirile
din acest Cod care privesc autoritatea poliţienească sunt valabile şi pentru
serviciul de informaţii, în situaţiile în care conduc sau sprijină un procuror
în derularea anchetelor preliminare. Înainte de demararea anchetei
preliminare, ofiţerul de poliţie poate interoga persoane ori poate dispune alte
măsuri anchetatorii, care să prezinte relevanţă pentru anchetă.”
Säkerhetspolisen (SÄPO) (Swedish Security Police) este principalul
serviciu de informaţii suedez, (click SAPO) agenţie guvernamentală, ce funcţionează chiar sub
ministerul Justiţiei dar are autonomie. Din 1974, niciun membru al Guvernului
nu are dreptul legal să influenţeze deciziile agenţiei în speţele investigate
sau în modalitatea de aplicare a legislaţiei. SAPO, organizat în 4
departamente, se ocupă cu contraspionajul, antiterorismul, protecţia
demnitarilor şi a Constituţiei, problem generate de migraţie, atacuri cyber.
SAPO investighează speţele ce ameninţă siguranţa naţională, crime şi terorism. Are
competenţe de strângere de informaţii, supraveghere, interceptare, interogare,
înregistare. Majoritatea directivelor de
organizare a SAPO sunt clasificate în regim de securitate naţională.
Varianta în limba engleză, tradusă, dar nicidecum cea originală, veche de 18 ani, respectiv din anul 1998, a Codului de
Procedură Penală al Suediei (click Cod Procedură Penală Suedez în engleză ) , a aceluiaşi capitol 23, secţiune 3, nu face însă
nicio referire la serviciile de informaţii suedeze, ofiţerii de informaţii find
probabil asimilaţi în traducerea oficială cu autoritatea de poliţie. Din
varianta în limba engleză a anului 1998 a Codului de Procedură al Suediei lipseşte şi rândul ce
viza aspectele finale din Codul de Procedură Penală şi care spunea că “ referirile din acest Cod care privesc autoritatea poliţienească sunt
valabile şi pentru serviciul de informaţii, în situaţiile în care conduc sau
sprijină un procuror în derularea anchetelor preliminare”.
Astfel,
că varianta în limba engleză, tradusă, de acum 18 ani a Codului de Procedură Penală a Suediei,
pentru aceeaşi secţiune 3 a articolului 23, arată în felul următor:
”Decizia
privind demararea anchetei preliminare este adoptată fie de autoritatea de poliţie, fie
de către procuror. În situaţia în care ancheta a fost iniţiată de către
autoritatea de poliţie şi are un statut special, procurorul îşi va asuma întreaga responsabilitate pentru derularea
anchetei din momentul în care asupra persoanei vizate planează suspiciuni
îndreptăţite în privinţa comiterii infracţiunii instrumentate. Procurorul va prelua, totodată, cursul
derulării anchetei în cazul în care, din raţiuni speciale, se impune acest
lucru. Procurorul care desfăşoară
ancheta preliminară poate solicita sprijin din partea unei autorităţi de
poliţie. Acesta poate dispune desemnarea unui ofiţer de poliţie care să participe, prin activităţi dedicate, la
sprijinirea anchetei preliminare, în situaţiile care impun acest lucru, luând
în considerare natura activităţilor specifice.
Înainte
de demararea anchetei preliminare, ofiţerul
de poliţie poate interoga persoane ori poate dispune alte măsuri
anchetatorii, care să prezinte relevanţă pentru anchetă.”
În decizia nr. 51 din 16 Februarie 2016, ce
curprinde la pagina 16, paragraful 36, exemplele europene care au stat la baza
declarării ca neconstituţional al articolului 142 alin 1 din Codul de Procedură
Penală, Curtea Constituţională a susţinut că “reţine” în multe state ale
Uniunii Europene, dispoziţiile Codurilor de procedură penală, atunci când
reglementează activitatea de supraveghere tehnică şi de punere în executare a
supravegherii, “o face prin norme clare şi previzibile şi vizează doar organele
judiciare”. “În acest sens,
codurile naţionale de procedură penală, prevăd în mod expres că activitatea de
supraveghere tehnică este înfăptuită de către judecătorul de instrucţie, de
organele de urmărire penală şi organele poliţiei şi că, din punct de
vedere tehnic, la realizarea acesteia sunt obligate să colaboreze, la nevoie,
persoane juridice din domeniul furnizării de servicii de telecomunicaţii sau
din alte domenii expres şi limitative prevăzute în legea penală procesuală”.
“Sunt relevante în acest sens, Capitolul 23 şi
Capitolul 27 din Codul de procedură penală al Suediei”, susţine Curtea
Constituţională.
Despre problemele din movitarea Curţii Constituţionale şi cu exemplificarea capitolului 27 din Codul de Procedură Penală tot al
Suediei, aici. (link erori grave motivare Curtea Constituţională).
Decizia nr. 51 din 16 Februarie 2016 a fost publicată pe 14 Martie
2016 în Monitorul Oficial. Decizia este general obligatorie pentru toate autorităţile statului şi
are putere de lege. Judecător raportor al deciziei Curţii Constituţionale a
fost judecătorul Daniel Morar.
Un comentariu:
Felicitari pentru munca depusa de dvs. in analiza comparata de text din diverse coduri penale. Erorile relevate de dvs. sunt, in fapt, mentiuni false facute cu buna stiinta intr-un inscris oficial de catre judecatorii CC care au admis exceptia. Spun ca sunt facute cu buna stiinta fiindca judecatorul are datoria (obligatia profesionala), prin lege, de a cunoaste (in natura si existenta lor) prevederile legale pe care le invoca intr-un act pe care-l redacteaza.
Trimiteți un comentariu