Rețeaua Ghiță/ Afacerea Podesta
Un interviu- portret, publicat în 1998, pe portalul american
Wired, (dublu click) specializat în informații despre afaceri, securitate și tehnologie, sub
semnătura specialistului Sara Miles și sub titlul “Îl cunoașteți pe Tony Podesta?”,
îl prezintă pe puternicul lobbyist și strateg american drept unul dintre cei
mai “șmecheri și bine conectați”
dealmakers din Washington D.C.
Interviul-portret îi prezintă filosofia de
viață, părerile despre afaceri și politică, conectarea cu industria high tech, relațiile apropiate cu fratele John, dar
include și un episod neprevăzut ce vizează afacerile lui Podesta în/cu România.
“Tony Podesta tocmai s-a întors dintr-o călătorie de afaceri în România în numele Textron
unde a discutat despre o afacere cu elicoptere”, se menționează în articol.
“Un telefon pare să-l revigoreze. Un flux constant
de apeluri este în desfășurare și el trebuie să dea rapid un telefon ca să
clarifice niște detalii din călătoria sa în România, înainte de ședința finală.
“E o economie de 33 de miliarde de dolari și o afacere de 2 milioane de dolari!”,
zice Podesta, la telefon, pe un ton rezonabil. “Începe să se plimbe,
gesticulând cu o mână liberă. “Ceea ce eu am spus este că el aleargă s-o anuleze. Dar dacă nu vom încheia
afacerea cu 90 de elicoptere de atac, nimic nu mai este posibil!”.
Ascultă pentru un moment, în timp ce se plimbă. “De la cine mai au nevoie de încurajare?” “Ambasadorul vrea să aduc niște băieți din România specializați în softuri
în Silicon Valley”, mai spune Podesta, după ce închide
telefonul. “E doar o favoare, dar voi vedea dacă este cineva interesat. Îl sun pe Jerry Yang”, descrie Wired.
Jerry Yang este un important antrepenor IT american,
co-fondator și la vremea aceea era CEO Yahoo, cu o avere estimată de revista Forbes în 2014 la 2,1 miliarde de dolari
americani.
La momentul când Tony Podesta a acordat interviul
portalului Wired, ambasadorul SUA în România al administrației Clinton era James Rosapepe.
Rosapepe și-a terminat manadatul în fruntea misiunii diplomatice din București
pe 1 Martie 2001, la final fiind decorat de fostul președinte al României, Ion
Iliescu, cu Ordinul Național “Steaua României” în grad de Mare Cruce.
Rosapepe
este membru al Partidului Democrat, membru al Senatului din Maryland și om de
afaceri.
ARC PESTE TIMP: 2014, Federal Media Partner, rețeaua Ghiță.
Anul acesta, puternica firmă de lobby și consultanță
strategică din Washington D.C., Podesta Group, condusă de Tony Podesta, a încheiat
un contract confidențial de
consultanță strategică în comunicare și activități politice de 300.000 de dolari americani
cu firma Federal Media Partner din Ploiești deținută de oameni apropiați ai lui
Sebastian Ghiță.
Perioada derulării contractului se suprapune peste perioada derulării campaniei pentru Președinția României.
Perioada derulării contractului se suprapune peste perioada derulării campaniei pentru Președinția României.
Ionuț Iordăchescu, general managerul Federal Media
Partner din Ploiești, care se prezintă drept consultant în “tehnologia informațiilor” este administrator și asociat
unic al unei firme aflată în același sediu cu Federal Media Partner, dar care
este urmărită penal pentru evaziune fiscală și spălare de bani în dosarul de corupție Păvăleanu.
Tot Iordăchescu mai este administrator și asociat al unei alte firme reclamată
de ANAF la DNA și Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor
pentru suspiciuni de spălare de bani, dosar aflat în prezent instrumentarea Direcției
Naționale Anticorupție.
Sediul firmei care
a încheiat contractul confidențial cu Podesta Group din Washington DC, condusă
de Tony Podesta și care este în aceeași locație cu cel al firmei urmărită penal pentru
evaziune
fiscală și spălare de bani în dosarul
de corupție Păvăleanu, are un contract de împrumut de folosință cu firma
Asesoft Technologies, parte a grupului Asesoft fondat de Sebastian Ghiță.
Celălalt acționar
al firmei care a încheiat contractul confidențial cu Podesta Group din
Washington DC, condusă de Tony Podesta, Costache Caragea este acționar al
firmei RTV International, firmă ce operează difuzarea programelor de
televiziune RTV.Televiziunea RTV este controlată de Sebastian Ghiță.
Sebastian Ghiță nu a negat că l-ar cunoaște pe Ionuț Iordăchescu.
Contractul
confidențial între Podesta Group și Federal Media Partner a fost declarat și
înregistrat pe 10 Octombrie 2014 la
Departamentul de Justiție al SUA, pică sub incidența legii FARA ( Foreign
Agents Registration Act) , este public, toate documentele de acest tip fiind
transmise procurorului general al SUA, secretarului de stat american,
departamentelor și agențiilor din subordinea Congresului American.
Divizia de
Securitate Națională a SUA, prin Secțiunea de Contraspionaj, deține o Unitate
de Înregistrare FARA, unica responsabilă pentru administrarea și punerea în aplicare
a legii pe teritoriul SUA, Unitatea FARA prezentând două rapoarte anuale în
fața Congresului referitoare la aceste contracte.
PODESTA GROUP: “Dacă
vrei ceva să rezolvi în Washington DC te duci la Tony Podesta”
Sub această deviză se prezintă
chiar pe siteul Podesta Group Tony Podesta, strategul de top al democraților,
menționând că succesul său din ultimii 20 de ani confirmă ceea ce jurnaliștii americani au tot spus
de-a lungul timpului: “Dacă
vrei ceva să rezolvi în Washington DC te duci la Tony Podesta”.
Revista GQ și MSNBC l-au prezentat, în 2010, pe Tony Podesta primul pe faimoasa listă “The
DC Power List”, a strategilor care dețin adevărata putere în capitala SUA, articole favorabile strategului
apărând și în Politico dar și New York Times.
Tony Podesta, pețitorul perfect pentru afaceri high tech:
“Eu sunt un soft”
“Liberal democrat de-o viață, Tony Podesta, notează
Sara Miles, are o specializare binecunoscută în a gestiona dificultățile și
neîncrederea reciprocă între lumea afacerilor și tehnologiilor de ultimă oră și
cea a Washingtonului. “Puterea lui stă
într-o capacitate surprinzătoare
de a perfecta afaceri de pe urma cărora toată lumea să
fie fericită. Este o abordare care rezonează în aceeași măsură atât cu oamenii de afaceri adânciți
în jargonul win-win al negocierilor, cât și cu politicienii obișnuiți cu pragmaticul
discuțiilor- “îmi
scarpini spatele, ți-l scarpin și eu ție”- care determină Washingtonul să meagă mai departe.
Podesta pare a fi pețitorul ideal pentru orice companie high tech care vrea să
facă afaceri în Capitol Hill, Casa Albă sau în orice contracte pe reglementări,
comerț sau guvernamentale sunt pe masă. Și în zilele noastre acestea sunt peste
tot.”
“El este un router”, spune un consilier din Casa Albă. “Sunt un soft”, spune Podesta. “Sunt un
server, sunt un fel de commutator”, mărturisește
Podesta. Oricare ar fi metafora folosită, el încheie afacerile care îi fac pe toți
fericiți.
"Podesta Associates (
n.m. predecesoarea Podesta Group) a fost lansată în 1988, de Tony și fratele
său mai mic, John, un expert în drept și tehnologie care lucra pentru Comitetul
Juridic al Senatului. De-a lungul timpului, Podesta Associates a creat relații
strânse cu firme mari ca IBM și Genentech, în timp ce căuta noi jucători în
Silicon Valley ca Web TV", notează Wired.
Podesta reprezintă
MCI, Textron, Universal, CBS, Recording Industry Association of Broadcasters și
Washington Post.
Între timp, la Casa
Albă, unde trudește ca șef de staff al președintelui Clinton, John Podesta este
o figură familiară și consilier informal pe politici, cu dificile nominalizări
trecute prin Congres. “Tony e chiar acolo. El exercită un rol foarte influent în politica despre high tech
acum”,
spune Jeff Smith, director al Oficiului Casei Albe în Politici pe Știință și
Tehnologie.
“Nu sunt chiar un băiat high tech. Ceea ce sunt cu adevărat- sunt mai mult
un translator”, declară Podesta.
"Politica este o afacere, pot lucra cu toată lumea"
"Politicienii și cei care sunt guru industriei
tehnologiilor de ultimă oră iubesc retorica exagerată și a devenit un lucru
obișnuit să prezinte bătăliile care le poartă în politica high tech ca nici mai
mult, nici mai puțin decât un război al paradigmelor. “Băieții din Silicon Valley în general încep cu viziunea că
politica nu are niciun sens iar politicienii sunt un fel de abțibilduri care
călătoresc în calitate de ființe uname. Ei nu înțeleg că e în interesul lor să
le acorde atenție”, povestește Podesta pentru portalul american.
"Tony Podesta a realizat totuși, la sfârșitul anilor ’80,
că diferențele culturale ce
păreau de nedepășit blocau o potențială alianță între Washington și Silicon
Valley și a făcut multe să se depășească asta.
“Politica
este o afacere. Și vrei să înțelegi
cine e șeful. Dar există potențiali aliați peste tot, dacă înțelegi că tu ești
în afacere pe termen lung. Am propriile opinii politice, dar asta nu înseamnă
că nu pot lucra cu toată lumea”
“Nu
avem aliați permanenți. Nu avem dușmani permanenți. Avem doar interese!”
"Frații Podesta,
care au condus împreună 7 ani Podesta Associates, au fost chiar mai aproape ca
de obicei atunci când scandalul sexual Clinton a început. Amândoi au fost
loiali:
Tony a condus campania Clinton-Gore în
Pennsylvania în 1996 și John, poreclit “secretarul de rahat”
de colegi în timpul
scandalului Whitewater pentru rolul și gestionarea situațiilor de
damage-control dar și pentru apărarea cu înverșunare a președintelui vizavi de
fiecare acuzație adusă.
Când John a fost chemat să depună mărturie în fața
Marelui Juriu care investiga afacerea Monica Lewinsky, “unchiul Tony” i-a luat
pe copiii lui John și i-a dus în
Italia la bunica lor.
Sara Miles
prezintă pe larg, în prezentarea de pe
portalul Wired, și implicarea lui Tony Podesta în cazul Genentech care-i era și
client.
“Uită
de viteză și de profit, mărturisește Podesta. “Democrația e murdară și lentă. Eu știu de ce are nevoie toată
lumea. Băieții din high tech trebuie doar să învețe să trăiască cu asta. Sunt
oameni inteligenți aici și există o cale ca oamenii inteligenți să facă
afaceri. Nu avem aliați permanenți. Nu avem dușmani permanenți. Avem doar
interese!”.
Tony Podesta își descrie spre final strategia în termeni simpli: “În
primul rând trebuie să faci din problemele tehnice problemele oamenilor dragi
și apoi alegătorii să le aducă în casele politicienilor. Și apoi trebuie să fii
în discuții atât de bun încât să știi cine sunt de fapt toți și ce vor ei cu
adevărat. Tu știi de ce sunt eu bun în ceea ce fac? Pentru că știu ce vrea și
știu de ce are nevoie fiecare”.
GQ, THE DC Power List.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu