marți, decembrie 13, 2011

Niște precizări...importante

2004. Inaugurarea Jolie Ville. Hussein Salem, Khaled Salem, Adrian Năstase și Mircea Geoană.

Pentru că am citit astăzi acest articol și am rămas de-a dreptul împietrită, cred că este cazul să adaug și eu câte ceva.

În anul 2003, lucram la Jurnalul Național iar atunci, pe numele meu și unui fost coleg, a sosit o invitație din partea Guvernului egiptean de a vizita țara, într-un soi de info trip. Invitația era, într-un fel, intermediată de altă persoană din presă iar ea a fost, în special, adresată jurnaliștilor acreditați la vremea aceea la Palatul Cotroceni dar și câtorva șefi din presă ( cei care conduceau la vremea aceea publicații și instituții de presă sau, mă rog, erau jurnaliști importanți).
Deși nu aveam o apetență pentru Egipt ( pe care oricum îl mai vizitasem) la insistențele unei persoane din presă, eu și colegul meu am decis să mergem. Deplasarea s-a făcut cu avionul închiriat al Administrației Prezidențiale de la vremea aceea, avion închiriat de Administrație la rându-i de la Romavia.

Vizita, țin minte, a durat câteva zile 4 sau 5 și s-a desfășurat cam așa. După aterizare, cazare la un hotel din Cairo. Același la care ne cazasem când, în același an, îl insoțisem pe fostul președinte Iliescu, în vizita din Egipt. Prima zi- discuții interminabile cu premierul egiptean de la vremea aceea. Discuțiile au durat mai bine de 2 ore, ceea ce din start mi s-a părut cam suspect. Pentru că premierul egiptean, la un moment dat, a spus că primește de la consilierul său pe bilețele pe care, de altfel, i le aducea în încăpere, mesaje de la Condoleezza Rice. Premierul ignora mesajele și prefera să discute cu noi pentru că, așa cum ne repeta, eram niște invitați foarte, foarte importanți. Ne spunea continuu să-i transmitem premierului Năstase că are nevoie din România de mașini, tractoare și dacii, multe. Se repară ușor. România să le exporte. Mai țin minte că premierul era extrem de plictisitor și, deși afară nu se putea respira de căldură, toți ne învinețisem de frig din cauza aerului condiționat din palatul său și ne tot dădea ceai. Eram vreo 20 de jurnaliști.
În acea zi, grupul nostru a mai avut o întâlnire cu ministrul Turismului egiptean (mult mai scurtă) și a mers la Piramide. Seara, tradiționala croazieră pe Nil.

Următoarea zi am mers cu toții, cu aceeași aeronavă, în Sharm El Sheikh. Acolo, cu toții am fost cazați la unul dintre hotelurile de top ale familiei Salem, zona exclusivistă. Cu câteva zile acolo se ținuse Liga Arabă. Camerele erau personalizate pentru șefii de stat și personalitățile lumii. Jolie Ville Movenpick era resortul. Așa, l-am cunoscut cu toții pe Khaled Salem Ismail și, bineînțeles, am aflat mai multe și despre familia Salem.
Despre bătrânul, Hussein Salem, țin minte că mi s-a spus că, la vremea aceea, era în Europa (Germania sau Viena) unde avea să suporte o intervenție chirurgicală, fiind bolnav.

Hussein Salem, fost ofițer de informații, fost consilier pe securitate națională al președintelui Mubarak, devenit un incredibil de puternic om de afaceri al țării( dacă nu, cel mai puternic) "deținea", la vremea aceea, stațiunea Sharm El Sheikh, închiria managementurile celor mai mari companii hoteliere din lume, deținea compania de energie electrică, gaze naturale din Egipt și, fără niciun dubiu, ocupa o poziție extrem de înaltă în structurile de putere din țară.

Băiatul său cel mare, Khaled Salem Ismail era un luxuriant om de afaceri, evident. Yahturi, hoteluri, mașini și foarte, foarte mulți bani emanau prin toți porii. O parte din grup, printre care și eu, am mers cu el în Marea Roșie și am făcut scufundări. Oricum, pe tot parcursul vizitei în Peninsula Sinai Khaled Salem a avut grijă de noi, a fost genul de gazdă pe care o dai afară pe ușă și intră pe geam. Mai trebuie spus că, în toate aceste zile petrecute în Egipt, structurile speciale de securitate ale familiei Salem ne-au monitorizat, familia Salem deținând propria structură de securitate.

De-a lungul anilor, am făcut multe deplasări peste hotare. Multe, cu Președinții României. Dar mărturisesc faptul că această deplasare nu mi-a ieșit din cap pentru că..a avut un caracter aparte. Din conversațiile cu Khaled cu care ne împrietenisem mulți, am reținut că dorea extrem de tare să investească în România unde avea relații puternice. Khaled Salem avea afacerile pe mână deși, la nivel strategic, erau coordonate de tatăl său. Voia să investească în Brașov, Constanța și litoral. Să deschidă hoteluri.

Tocmai de aceea, rămânând marcată de opulența acestei familii, nu mică mi-a fost mirarea când, în 2004, jurnalist fiind acreditat și pe PSD, m-am dus la o filmare. În Pipera. Participa președintele PSD de la vremea aceea, Adrian Năstase, premier al României. Scopul: inaugurarea primului shopping mallul pe care familia Salem îl deschidea la București- Jolie Ville. La acea inaugurare, țin minte exact că a participat Husein Salem, bătrânul. A fost o inaugurare cu fast, au participat și soția dar și fiul cel mare. Le-a cântat Loredana. Familia Salem părea să aibă bune relații cu guvernarea de atunci.

După câțiva ani, un an sau doi, un avion s-a prăbușit în Sharm El Sheikh. Foarte multe victime. Era weekend. Atunci când știrea era caldă, s-a bănuit că printre victime ar putea fi și români. Șeful redacției voia transmisie în direct din Egipt la ora 19.00. Era firesc iar toți lucram la asta. Avionul se prăbușise imediat după decolare, lângă coastele Peninsulei Sinai. Pentru că mi-am adus aminte și atunci, am apelat la cineva din Egipt ( român), a vorbit cu tânărul Salem și ne-a lăsat să transmitem în direct și în exclusivitate, chiar de pe unul din hotelurile lui, întreaga poveste a tragicului accident. Epava era în apropiere. Între timp, aflasem că ai noștri români avuseseră un noroc chior. Decolaseră la câteva minute, tot din Sinai, imediat după ce primul avion ( care avea să se prăbușească) își luase zborul. După transmisie, românul care mă ajutase și vorbise cu Khaled Salem avea să-mi transmită un mesaj de la el. O să ajute toți românii de acolo( avea mulți români angajați la el în resorturi) și tocmai avusese invitat pe cineva de seamă de la noi: Mircea Geoană cu familia.

După căderea regimului Mubarak, nu m-am mai interesat și nici nu am căutat să văd ce s-a întâmplat cu familia Salem. Tocmai de aceea poate, materialul de pe Hotnews m-a surprins foarte tare.

Acești oameni, familia Salem, sunt arestați, acuzați de spălare de bani și deturnare de miliarde de dolari din fondurile publice egiptene. Regret nespus că m-am dus în acel info trip. A fost, de altfel, singurul în care am participat. Eu cam atât am avut de spus.

P.S. Abia după scrierea materialului, am constatat că Hotnews a publicat și una dintre fotografiile de la inaugurarea Jolie Ville. Deci..memoria nu-mi joacă feste încă. Bătrânul a fost acolo.
P.P.S. La final, mi-am adus aminte scopul deplasării în Cairo, așa cum ne-a fost prezentat. Și o iau..cu începutul. Înainte de noi, cel puțin așa mi s-a spus, fuseseră în același gen de info trip mulți oameni din publicitate care lucrează în România. Pentru că, după deplasarea noastră, avea să se dea drumul unei curse charter București- Sharm El Sheikh. Familia Salem era direct interesată de un flux mare de turiști din România, flux profund afectat de începutul războiului din Irak din martie 2003. Familia Salem deținea de facto stațiunea Sharm El Sheikh unde, de altfel, îi construise o reședință spectaculoasă și lui Hosni Mubarak. În acea reședință de pe teritoriul lui Salem, spectaculosul Sharm El Sheikh, Mubarak avea să se retragă în timpul protestelor din Egipt și după ce a predat puterea lui Omar Suleiman. În afacerea din Pipera, așa cum prezintă și Hotnews, este interesant că apare și ginerele lui Suleiman. Suleiman este fostul șef al serviciilor secrete egiptene, fost vicepreședinte și lider de facto al țării.

Niciun comentariu: